خط كاليبراسيون ملی دستگاه های گرانی سنج
علیرغم استفاده از یک سیستم الاستیک کوارتز بسیار پایدار در دستگاههای گرانیسنج نسبی، اندازهگیری اختلاف گرانی دقیق بین نقاط بدلیل تغییرات هرچند اندک خواص الاستیک فنر، رانه دستگاهی بلندمدت تغییرات ولتاژ منبع باتری مورد استفاده و غیره نیازمند تنظیم و کالیبرکردن منظم و دورهای دستگاهها است.
کالیبراسیون دستگاههای گرانیسنج نسبی از این نظر حائز اهمیت است که از خطای سیستماتیک مقیاس در مشاهدات گرانی نسبی جلوگیری مینماید. در صورت اندازهگیری گرانی مطلق بر روی ایستگاههایی خط کالیبراسیون هر دستگاه را میتوان بصورت مطلق در بازه گرانی موردنظر کالیبره نمود. یک خط کالیبراسیون ثقل شامل ایستگاههایی با مقادیر گرانی معلوم است به گونهای که کل دامنه گرانی موجود در منطقه را پوشش دهد.
خط ملی کالیبراسیون ثقل زمینی- تله کابینی جدید ایران شامل ایستگاههایتوچال7، توچال5،توچال2، توچال1، تهران، لوشان، چالوس، لاهیجان و آستارا طراحی شد که بیشتردامنه ثقل ایران (1200 میلیگال) را پوشش میداد. به دلیل مسافت طولانی بین ایستگاههای لوشان و چالوس و همچنین افزایش رانه دستگاهی روزانه برای این خط، ایستگاه چالوس از این خط حذف شد. به منظور کاهش اختلاف گرانی خط کالیبراسیون لوشان - لاهیجان (که بالغ بر 340mGalاست) دو ایستگاه گنجه و ماسال بعداً در این بازه گرانی احداث شدند که در حال حاضر این ایستگاهها فاقد گرانی مطلق میباشند. ایستگاه های کاشان، امین و بوانات در راستای پوشش حداکثری دامنه ثقل ایستگاههای کالیبراسیون ایران احداث شدند که این ایستگاه ها نیز به دلیل نداشتن گرانی مطلق در حال حاضر در عملیات کالیبراسیون استفاده نمیشوند.

ایستگاههای خط ملی کالیبراسیون ثقل زمینی- تله کابینی

نمودار تغییرات گرانی ایستگاههای خط کالیبراسیون تلهکابینی- زمینی
برای دانلود متن فوق اینجا کلیک کنید...
http://www.ncc.org.ir/images/docs/files/000001/nf00001645-1.pdf
یا
bakhsh_Calibration1.pdf